Difference between revisions of "Inspiratie en leeromgeving"

From Wijchen Samenwerkingswijzer
m (Admin moved page Inspiratie en leeromgeving 2 to Inspiratie en leeromgeving without leaving a redirect)
Line 1: Line 1:
 
{{Topic
 
{{Topic
 
|Title=Inspiratie en leeromgeving
 
|Title=Inspiratie en leeromgeving
|Introductory text=Half / kwart A4 / korte duiding rapport + 1, 2, 3 lessen + doorklik naar bron
+
|Introductory text=Hier vind je handreikingen, leerzame voorbeelden en fact sheets.
Relevante documenten - in ieder geval "Sterk Bestuur"
+
|Chapters={{Chapter in topic
 
+
|SELECT=hoofdstuk
Rapport rekenkamer Munitax //
+
|Name chapter=Handreiking 'Evaluatie en monitoring van samenwerking'
 
+
}}
 
 
Startdocument samenwerken in de regio // ipv les: wat is er interessant aan?
 
 
 
 
 
Lessen
 
 
 
Succes- en faalfactoren
 
 
 
Wat is er interessant aan?
 
 
}}
 
}}

Revision as of 16:03, 19 September 2017

Inspiratie en leeromgeving
Hier vind je handreikingen, leerzame voorbeelden en fact sheets.

Handreiking "Evaluatie en monitoring van samenwerking"

Evaluatie van samenwerking kan aan de hand van de volgende invalshoeken en criteria.
Evaluatie en monitoring van samenwerking.png
Evaluatie en monitoring van samenwerking.png
Evaluatie en monitoring van samenwerking.png


(1) De meerwaarde en resultaten van samenwerking.

  • Zijn de gestelde doelen en opgaven gerealiseerd?
  • Beantwoordt de samenwerking aan de motieven die aanleiding waren voor de samenwerking?


(2) Kosten, kansen en risico’s van samenwerking.

  • Wat is de inzet van financiële en overige middelen om opgaven te realiseren?
  • Is de inbreng van de gemeente in verhouding tot de inbreng en het aandeel van de andere partners?
  • Verzilveren we de kansen die samenwerking met zich meebrengt?
  • Spelen we goed in op de risico’s en is sprake van professioneel risicomanagement?


(3) Het proces en de kwaliteit van samenwerking.

  • Zijn we zelf een goed samenwerkingsspeler voor andere partijen?
  • Staat de onderlinge wisselwerking in het teken van constructieve relaties?
  • Geeft de raad actief sturing aan sturing en controle?
  • Welk spelniveau weten we met samenwerking te realiseren?
    • Zijn we in staat lokale en regionale belangen op een goede manier met elkaar te verbinden?
  • Is sprak van verlegd of verlengd lokaal bestuur?


(4) Het governance regime.

  • Past het gekozen governance regime bij de situatie?
    • Juridische vorm van de samenwerking.
    • Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling.
    • Afspraken, procedures en instrumenten.
  • Is de informatievoorziening en verantwoording tijdig, volledig en relevant om sturing en controle mogelijkheid te maken?
Ga terug naar Boven