Prioriteren en agenderen door het college en de gemeenteraad

From Wijchen Samenwerkingswijzer
Prioriteren en agenderen door het college en de gemeenteraad

Niet alles wat op regionaal niveau gebeurd is even belangrijk en raakt lokale belangen. Daarbij hoeft ook niet aan elke bovengemeentelijke taakuitvoering evenveel tijd en aandacht te worden besteed door de raad. Aan de andere kant zijn sommige onderwerpen van dermate groot belang dat de raad juist directe invloed wil kunnen uitoefenen. Om inzicht te verkrijgen kan gebruik gemaakt worden van een matrix om de samenwerkingsverbanden te prioriteren. Na het geven van prioriteit kan besloten worden welke invloed en welke informatie de raad wil. Zo ontstaat maatwerk per samenwerkingsverband. De matrix prioriteert de regionale samenwerkingsverbanden aan de hand van drie vormen van lokaal belang:

1. Politiek-bestuurlijk belang

De raad stelt kaders en bepaalt tevens de onderhandelingsruimte waarmee bestuurders op regionaal niveau tot afstemming en overeenstemming moeten komen. Echter door actuele ontwikkelingen of veranderende inzichten kunnen de uitgangspunten van de samenwerking ter discussie worden gesteld. Politiek-bestuurlijk belang wordt ook wel gedefinieerd als ‘politiek gevoelig’, oftewel over de inhoudelijke onderwerpen is veel discussie in de Wijchense gemeenteraad. Het belang is ook groot als de raad directe betrokkenheid wil bij AB of DB vergaderingen. Beleidsmatige keuzes binnen een samenwerking hebben vaak te maken met toekomstverwachtingen. De raad kan trends of effecten van maatregelen anders inschatten dan het bestuur van het samenwerkingsverband. Er ontstaat een politiek ‘risico’ als het gezamenlijke doel de lokale belangen te veel onder druk zetten. Hierbij gaat het ook over het belang van de gemeente en de eigen achterban (de kiezers) enerzijds en het belang van de regio anderzijds. Wat ook meespeelt is de keuze van een raad om zich op een bepaald thema te willen profileren. Lastige politiek-bestuurlijk thema’s hebben vaak betrekking op verdelingsvraagstukken, zoals woonruimteverdeling, toedeling van winkelfuncties of toewijzen van bedrijventerreinen. Maar ook op het vlak van het sociale domein (zoals de wet WMO) zijn politieke keuzes zeer relevant. Ook als de samenwerking onevenredige nadelen oplevert ten faveure van omliggende gemeenten kan de raad daar een standpunt over innemen. Daarbij is ook de rol en positie van de gemeente in de regio en de relatie tussen de samenwerkingsverbanden onderling van belang. Het gaat vooral over politieke standpunten die moeten worden gemaakt en de mate waarin de keuzeruimte op gemeentelijk niveau wordt beperkt door de keuzes die op regionale niveau worden gemaakt.

2. Financieel belang

Een financieel belang kan op verschillende manieren gedefinieerd worden, zoals (1) de hoogte van de bijdrage van de gemeente aan de gemeenschappelijke regeling of het samenwerkingsverband, (2) het percentage van deze bijdrage binnen de totale gemeentelijke begroting en/of (3) de verhouding tussen deze bijdrage en die van de andere deelnemers (oftewel het aandeel van Wijchen in het totaal). Het risico zal zich het meest bevinden in regelingen waarvan de kosten sterk kunnen fluctueren. Ook de mate waarin een negatief saldo kan worden verwacht (of een andere financiële verplichting) waarvoor de deelnemers aansprakelijk zijn is een risicofactor. Ook is efficiency een factor, oftewel welke prestatie wordt geleverd tegen welke prijs. Risico is daarbij ook hoe beïnvloedbaar dit is en hoe realistisch de begroting van een samenwerking is gezien de taken die uitgevoerd worden. Vooral de financiële consequenties en risico’s bij de gedecentraliseerde taken in het sociale domein zijn groot.

3. Maatschappelijk belang

Het maatschappelijk belang is groot bij samenwerkingsverbanden waarbij de uitvoerende taken veel impact hebben op de inwoners, bedrijven of maatschappelijke instellingen van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan het dossier Jeugdzorg, waar gemaakte beslissingen grote gevolgen hadden voor de inwoners die betrokken waren bij de Jeugdzorg. Naast het sociale domein hebben vaak ook vraagstukken van ruimtelijke inpassing een zware maatschappelijke lading, denk aan plaatsing windturbines of vestiging asielzoekerscentra. Het maatschappelijk belang kan ook groot zijn als inwoners of bedrijven in de gemeente last hebben van het feit dat buurgemeenten ander beleid hebben of regels anders uitvoeren. Centrale vraag is welke verschillen de raad accepteert en welke inspanningen door de GR moeten worden gedaan om de verschillen weg te nemen.


Schaalverdeling
De drie risico’s worden in de matrix verdeeld middels het hanteren van een stoplicht op een schaal van drie. De optelsom van de cijfers maakt de prioriteit inzichtelijk.

  • GROEN, minimaal belang of risico is 0
  • ORANJE, gemiddeld belang of risico is 1
  • ROOD, hoog belang of risico is 2
Matrix samenwerkingsverbanden.pdf ( downloaden)

Ga terug naar Boven