Informatievoorziening

From Wijchen Samenwerkingswijzer
Informatievoorziening
De eerste reflex bij onduidelijkheid of gedoe bij een GR is heel veel informatie opvragen. Vraag is of al deze informatie ertoe bijdraagt dat de onrust wordt weggenomen. Welke informatie werkt doelmatig en doeltreffend voor de rol die de raad wil spelen en hoe zorg je ervoor dat er niet onevenredig veel geld naar monitoring, rapportages of detailinformatie gaat?

Op dit moment is de afspraak dat op basis van de jaarbegroting een integrale nota ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de raad waarin de zienswijzen op de GR-en zijn gebundeld.

Om de informatiestromen van de GR-en te ondersteunen zijn in samenwerking tussen griffiers en gemeentesecretarissen Gelderland-Zuid zijn afspraken gemaakt over het synchroniseren van de P&C cyclus, oftewel het aanleveren van stukken, de beoordeling ervan en de reactie richting de GR-en. De MGR is daar als eerste GR op ingericht en de bedoeling is dit verder te stroomlijnen. Afgelopen jaar liepen de P&C cyclussen al redelijk parallel. In aanvulling daarbij wordt vanuit de griffierskring onderzocht of het mogelijk is een digitale informatieportal op te zetten met een heldere structuur tav informatieversterkking over alle verbonden partijen en de mogelijkheid voor interactie tussen raden. Zo zou de mogelijkheid geboden worden aan de raden om ze beter te faciliteren in de veelvoud aan informatie en optimalisering van onderlinge kennisdeling.

De regionale werkwijze

Vooralsnog alleen toegepast op de MGR

  1. Vaststelling BRN-normen (oktober 2016)
  2. Vaststelling beleidskaders door DB/AB GR (december 2016)
  3. Standpunten raden op nieuwe beleidskaders (februari 2017)
  4. Vaststelling concept-jaarrekening 2016 en concept-begroting 2018 door DB/AB (april 2017)
  5. Advies regionaal adviesorgaan concept-jaarrekening en begroting (mei 2017)
  6. Standpunt gemeentebesturen college en/of raad (juni 2017)
  7. Vaststelling jaarrekening 2016 en begroting 2018 door AB (juli 2017)


Ga terug naar Boven