uitgevoerd. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden in;
- Strategische samenwerking; het versterken van de (internationale) concurrentiepositie van de regio (zoals de Stadsregiorail of de Euregionale samenwerking met Duitsland);
- Tactische samenwerking; het gezamenlijk moeten of willen uitvoeren van beleid (zoals de gedecentraliseerde taken jeugdwet, WMO en participatiewet);
- Operationele samenwerking; gezamenlijke bedrijfsvoering en beheer met als doel kwaliteits- en kostenvoordelen (zoals de milieuvergunningverlening via de Omgevingsdienst of de belastingsamenwerking middels Munitax).
De keuze of een lokaal doel het best gediend is bij een regionale of lokale aanpak is sterk afhankelijk van drie essentiële vragen. Na deze drie essentiële vragen is er nog tijd genoeg om te stoeien over de juridische en organisatorische vorm van de samenwerking.
- Is er een gedeelde urgentie, een gezamenlijk doel?
- Hebben de partners vertrouwen in elkaar?
- Is iedereen bereid tijd en geld te investeren?
Lokaal of regionaal, beide varianten komen in Wijchen voor.
Om de nieuwe taak op het gebied van wonen en zorg goed in te vullen kiest de gemeente ervoor in samenwerking met de lokale zorgaanbieders afspraken te maken over “populatiegebonden bekostiging”. Daardoor spreekt de gemeente vertrouwen uit in haar lokale partners en geeft invulling aan het oorspronkelijke doel van de decentralisaties; het samenbrengen van hulpvraag en zorgaanbod door lokaal maatwerk. Dat betekent dat Wijchen niet aansluit bij de module van de MGR om in regionaal verband de zorggelden te verdelen, maar bewust kiest voor lokale afspraken en dus het experiment aandurft.
Om onze Wijchense ondernemers te ondersteunen in hun concurrentiekracht en een bijdrage te leveren aan innovatie heeft gemeente Wijchen een voortrekkende rol genomen in het project Rijk van Nijmegen 2025 dat door de Rabobank is opgestart. Met de bottom up aanpak is een brede maatschappelijke betrokkenheid gecreëerd wat heeft geresulteerd in 25 concrete projecten op de thema’s werk, innovatie & onderwijs, wonen & leefbaarheid, zorg & welzijn en duurzaamheid die uitgevoerd gaan worden.
Samenwerken is uiteraard veelal een emotioneel besluit en gaat vaak pas in tweede instantie over kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Kenmerkend voor regionale samenwerking is dat ondanks de
hiërarchische en juridische spelregels alle onderwerpen open en bloot op de gesprekstafels
liggen. Dat vraagt van iedereen (politiek, bestuur en ambtelijke organisatie) continue schakelen tussen
bestuurlijke, financiële en maatschappelijke belangen.
- Het profiel van de gemeente Wijchen
- De positie van gemeente Wijchen in de regio
- Verbonden partijen en maatschappelijke partners
- Wat is onze visie op samenwerking
- De strategische agenda: wat willen we nog bereiken?
- Sturing vanuit de gemeenteraad en het college
- Informatievoorziening
- Controle en verantwoording bij samenwerking