Difference between revisions of "Visie op samenwerking/De positie van gemeente Wijchen in de regio"
Line 39: | Line 39: | ||
Lokaal of regionaal, beide varianten komen in Wijchen voor. | Lokaal of regionaal, beide varianten komen in Wijchen voor. | ||
+ | {{Collapsible | ||
+ | |Header='''{{Fa|info-circle}} Stelling: "Lokaal als het kan, regionaal als het moet"''' | ||
+ | |Content=Om de nieuwe taak op het gebied van wonen en zorg goed in te vullen kiest de gemeente ervoor in | ||
+ | samenwerking met de lokale zorgaanbieders afspraken te maken over “populatiegebonden | ||
+ | bekostiging”. Daardoor spreekt de gemeente vertrouwen uit in haar lokale partners en geeft | ||
+ | invulling aan het oorspronkelijke doel van de decentralisaties; het samenbrengen van hulpvraag | ||
+ | en zorgaanbod door lokaal maatwerk. Dat betekent dat Wijchen niet aansluit bij de module van de MGR om in regionaal verband de zorggelden te verdelen, maar bewust kiest voor lokale afspraken en dus het experiment aandurft. | ||
+ | }} | ||
+ | {{Collapsible | ||
+ | |Header='''{{Fa|info-circle}} Stelling: "Een sterke regio is een sterke gemeente''''' | ||
+ | |Content=Om onze Wijchense ondernemers te ondersteunen in hun concurrentiekracht en een bijdrage te leveren aan innovatie heeft gemeente Wijchen een voortrekkende rol genomen in het project Rijk van | ||
+ | Nijmegen 2025 dat door de Rabobank is opgestart. Met de bottom up aanpak is een brede | ||
+ | maatschappelijke betrokkenheid gecreëerd wat heeft geresulteerd in 25 concrete projecten op de | ||
+ | thema’s werk, innovatie & onderwijs, wonen & leefbaarheid, zorg & welzijn en duurzaamheid die | ||
+ | uitgevoerd gaan worden. | ||
+ | }} | ||
+ | <br> | ||
+ | Samenwerken is uiteraard veelal een emotioneel besluit en gaat vaak pas in tweede instantie over kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Kenmerkend voor regionale samenwerking is dat ondanks de | ||
+ | hiërarchische en juridische spelregels alle onderwerpen open en bloot op de gesprekstafels | ||
+ | liggen. Dat vraagt van iedereen (politiek, bestuur en ambtelijke organisatie) continue schakelen tussen | ||
+ | bestuurlijke, financiële en maatschappelijke belangen. | ||
}} | }} | ||
}} | }} |
Revision as of 10:10, 21 September 2017
Wijchen maakt onderdeel uit van een sterke regio met onderling behoorlijke verschillen. We werken bij voorkeur samen in het Land van Maas en Waal en als goede tweede het Rijk van Nijmegen vanuit het idee de belangen van het ommeland en de belangen van de stad in balans te brengen en een krachtige regio te vormen. Nijmegen is anders dan het ommeland. Ook in het ommeland is een sterke roep voor lokaal maatwerk al is dit ten opzichte van elkaar minder uniek dan ten opzichte van Nijmegen. Daarbij neigt de gemeente Wijchen in de regio eerder naar gemeenten als Maas en Waal, Druten en Nijmegen dan naar Beuningen, Mook en Middellaar of Heumen.
Mede door het opheffen van de Stadsregio zijn belangrijke portefeuilles onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van Wijchen gekomen. Wijchen dreigt wel positie te verliezen in de regio ten opzicht van Berg en Dal. Daarnaast is de regio ook groter dan alleen het Rijk van Nijmegen. De provincie Gelderland telt meer regio’s die interessante partners voor Wijchen zijn; Achterhoek, Arnhem, Foodvalley, Rivierenland, Stedendriehoek en Noord Veluwe.
Verbonden partijen en maatschappelijke partners
Regionale samenwerking gaat verder dan alleen gemeenschappelijke regelingen (GR). Er zijn veel formele en informele vormen van samenwerking in de regio die niet de (juridische) zwaarte van een GR hebben en daarom niet aan de verplichtingen van de regionale afspraken behoeven te voldoen. Toch kunnen in deze samenwerkingsvormen afspraken worden gemaakt over taken of onderwerpen die belangrijk zijn voor de politieke agenda. Vandaar dat naast de GR-en ook een selectie is gemaakt van andere samenwerkingsverbanden, zoals met maatschappelijke partners. Daarbij gelden ook samenwerkingen met lokale partijen via subsidieregelingen.
Wat is onze visie op samenwerking?
De mate van sturing kan verschillend zijn naar gelang het soort taak dat regionaal wordtuitgevoerd. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden in;
- Strategische samenwerking; het versterken van de (internationale) concurrentiepositie van de regio (zoals de Stadsregiorail of de Euregionale samenwerking met Duitsland);
- Tactische samenwerking; het gezamenlijk moeten of willen uitvoeren van beleid (zoals de gedecentraliseerde taken jeugdwet, WMO en participatiewet);
- Operationele samenwerking; gezamenlijke bedrijfsvoering en beheer met als doel kwaliteits- en kostenvoordelen (zoals de milieuvergunningverlening via de Omgevingsdienst of de belastingsamenwerking middels Munitax).
De keuze of een lokaal doel het best gediend is bij een regionale of lokale aanpak is sterk afhankelijk van drie essentiële vragen. Na deze drie essentiële vragen is er nog tijd genoeg om te stoeien over de juridische en organisatorische vorm van de samenwerking.
- Is er een gedeelde urgentie, een gezamenlijk doel?
- Hebben de partners vertrouwen in elkaar?
- Is iedereen bereid tijd en geld te investeren?
Lokaal of regionaal, beide varianten komen in Wijchen voor.
Om de nieuwe taak op het gebied van wonen en zorg goed in te vullen kiest de gemeente ervoor in samenwerking met de lokale zorgaanbieders afspraken te maken over “populatiegebonden bekostiging”. Daardoor spreekt de gemeente vertrouwen uit in haar lokale partners en geeft invulling aan het oorspronkelijke doel van de decentralisaties; het samenbrengen van hulpvraag en zorgaanbod door lokaal maatwerk. Dat betekent dat Wijchen niet aansluit bij de module van de MGR om in regionaal verband de zorggelden te verdelen, maar bewust kiest voor lokale afspraken en dus het experiment aandurft.
Om onze Wijchense ondernemers te ondersteunen in hun concurrentiekracht en een bijdrage te leveren aan innovatie heeft gemeente Wijchen een voortrekkende rol genomen in het project Rijk van Nijmegen 2025 dat door de Rabobank is opgestart. Met de bottom up aanpak is een brede maatschappelijke betrokkenheid gecreëerd wat heeft geresulteerd in 25 concrete projecten op de thema’s werk, innovatie & onderwijs, wonen & leefbaarheid, zorg & welzijn en duurzaamheid die uitgevoerd gaan worden.
Samenwerken is uiteraard veelal een emotioneel besluit en gaat vaak pas in tweede instantie over kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Kenmerkend voor regionale samenwerking is dat ondanks de
hiërarchische en juridische spelregels alle onderwerpen open en bloot op de gesprekstafels
liggen. Dat vraagt van iedereen (politiek, bestuur en ambtelijke organisatie) continue schakelen tussen
bestuurlijke, financiële en maatschappelijke belangen.
- Het profiel van de gemeente Wijchen
- De positie van gemeente Wijchen in de regio
- Verbonden partijen en maatschappelijke partners
- Wat is onze visie op samenwerking
- De strategische agenda: wat willen we nog bereiken?
- Sturing vanuit de gemeenteraad en het college
- Informatievoorziening
- Controle en verantwoording bij samenwerking