Difference between revisions of "Visie op samenwerking/De positie van gemeente Wijchen in de regio"

From Wijchen Samenwerkingswijzer
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 10: Line 10:
 
Mede door het opheffen van de Stadsregio zijn belangrijke portefeuilles onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van Wijchen gekomen. Wijchen dreigt wel positie te verliezen in de regio ten opzicht van Berg en Dal. Daarnaast is de regio ook groter dan alleen het Rijk van Nijmegen. De provincie Gelderland telt meer regio’s die interessante partners voor Wijchen zijn; Achterhoek, Arnhem, Foodvalley, Rivierenland, Stedendriehoek en Noord Veluwe.
 
Mede door het opheffen van de Stadsregio zijn belangrijke portefeuilles onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van Wijchen gekomen. Wijchen dreigt wel positie te verliezen in de regio ten opzicht van Berg en Dal. Daarnaast is de regio ook groter dan alleen het Rijk van Nijmegen. De provincie Gelderland telt meer regio’s die interessante partners voor Wijchen zijn; Achterhoek, Arnhem, Foodvalley, Rivierenland, Stedendriehoek en Noord Veluwe.
 
<br>
 
<br>
 
+
[[File:TerugNaarBoven.png|Ga terug naar Boven|50px|right|link=Inspiratie en leeromgeving]]
<h2>Verbonden partijen en maatschappelijke partners</h2>
 
 
 
Regionale samenwerking gaat verder dan alleen gemeenschappelijke regelingen (GR). Er zijn veel formele en informele vormen van samenwerking in de regio die niet de (juridische) zwaarte van een GR hebben en daarom niet aan de verplichtingen van de regionale afspraken behoeven te voldoen. Toch kunnen in deze samenwerkingsvormen afspraken worden gemaakt over taken of onderwerpen die belangrijk zijn voor de politieke agenda. Vandaar dat naast de GR-en ook een selectie is gemaakt van andere samenwerkingsverbanden, zoals met maatschappelijke partners. Daarbij gelden ook samenwerkingen met lokale partijen via subsidieregelingen.
 
|Paragraphs={{Paragraph
 
|SELECT=Downloadlink
 
|Document=Overzicht samenwerkingsverbanden.pdf
 
}}{{Paragraph
 
|SELECT=Downloadlink
 
|Document=Infographic GO Arnhem Nijmegen.pdf
 
|Omschrijving=<br>
 
}}{{Paragraph
 
|SELECT=Paragraaf
 
|Heading=Wat is onze visie op samenwerking?
 
|Level=h2
 
|Paragraph=De mate van sturing kan verschillend zijn naar gelang het soort taak dat regionaal wordt
 
uitgevoerd. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden in;
 
*Strategische samenwerking; het versterken van de (internationale) concurrentiepositie van de regio (zoals de Stadsregiorail of de Euregionale samenwerking met Duitsland);
 
*Tactische samenwerking; het gezamenlijk moeten of willen uitvoeren van beleid (zoals de gedecentraliseerde taken jeugdwet, WMO en participatiewet);
 
*Operationele samenwerking; gezamenlijke bedrijfsvoering en beheer met als doel kwaliteits- en kostenvoordelen (zoals de milieuvergunningverlening via de Omgevingsdienst of de belastingsamenwerking middels Munitax).
 
 
 
De keuze of een lokaal doel het best gediend is bij een regionale of lokale aanpak is sterk afhankelijk
 
van drie essentiële vragen. Na deze drie essentiële vragen is er nog tijd genoeg om te stoeien over de
 
juridische en organisatorische vorm van de samenwerking.
 
#Is er een gedeelde urgentie, een gezamenlijk doel?
 
#Hebben de partners vertrouwen in elkaar?
 
#Is iedereen bereid tijd en geld te investeren?
 
 
 
Lokaal of regionaal, beide varianten komen in Wijchen voor.
 
{{Collapsible
 
|Header='''{{Fa|info-circle}} Stelling: "Lokaal als het kan, regionaal als het moet"'''
 
|Content=Om de nieuwe taak op het gebied van wonen en zorg goed in te vullen kiest de gemeente ervoor in
 
samenwerking met de lokale zorgaanbieders afspraken te maken over “populatiegebonden
 
bekostiging”. Daardoor spreekt de gemeente vertrouwen uit in haar lokale partners en geeft
 
invulling aan het oorspronkelijke doel van de decentralisaties; het samenbrengen van hulpvraag
 
en zorgaanbod door lokaal maatwerk. Dat betekent dat Wijchen niet aansluit bij de module van de MGR om in regionaal verband de zorggelden te verdelen, maar bewust kiest voor lokale afspraken en dus het experiment aandurft.
 
}}
 
{{Collapsible
 
|Header='''{{Fa|info-circle}} Stelling: "Een sterke regio is een sterke gemeente'''''
 
|Content=Om onze Wijchense ondernemers te ondersteunen in hun concurrentiekracht en een bijdrage te leveren aan innovatie heeft gemeente Wijchen een voortrekkende rol genomen in het project Rijk van
 
Nijmegen 2025 dat door de Rabobank is opgestart. Met de bottom up aanpak is een brede
 
maatschappelijke betrokkenheid gecreëerd wat heeft geresulteerd in 25 concrete projecten op de
 
thema’s werk, innovatie & onderwijs, wonen & leefbaarheid, zorg & welzijn en duurzaamheid die
 
uitgevoerd gaan worden.
 
}}
 
<br>
 
Samenwerken is uiteraard veelal een emotioneel besluit en gaat vaak pas in tweede instantie over kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Kenmerkend voor regionale samenwerking is dat ondanks de
 
hiërarchische en juridische spelregels alle onderwerpen open en bloot op de gesprekstafels
 
liggen. Dat vraagt van iedereen (politiek, bestuur en ambtelijke organisatie) continue schakelen tussen
 
bestuurlijke, financiële en maatschappelijke belangen.
 
}}
 
 
}}
 
}}

Latest revision as of 13:10, 21 September 2017

De positie van gemeente Wijchen in de regio
Wijchen heeft een belangrijke positie in de regio, zoals vaker gezegd; Wijchen is de kleine van de grote en de grote van de kleine. We nemen graag vanuit deze rol de verantwoordelijkheid voor de belangenbehartiging van de kleinere deelnemers, terwijl we ook voor de gemeente Nijmegen en Arnhem belangrijke strategische partners zijn. Vandaar dat Wijchen bij uitstek een verbindende rol kan vervullen in de regio en ook een brugfunctie kan vervullen in het blok tussen Arnhem en Nijmegen. Het ontbreken van de chemie tussen Arnhem en Nijmegen vanuit de klassieke tegenstelling tussen bestuursstad en rood bolwerk blijft namelijk altijd op de achtergrond aanwezig.

Wijchen maakt onderdeel uit van een sterke regio met onderling behoorlijke verschillen. We werken bij voorkeur samen in het Land van Maas en Waal en als goede tweede het Rijk van Nijmegen vanuit het idee de belangen van het ommeland en de belangen van de stad in balans te brengen en een krachtige regio te vormen. Nijmegen is anders dan het ommeland. Ook in het ommeland is een sterke roep voor lokaal maatwerk al is dit ten opzichte van elkaar minder uniek dan ten opzichte van Nijmegen. Daarbij neigt de gemeente Wijchen in de regio eerder naar gemeenten als Maas en Waal, Druten en Nijmegen dan naar Beuningen, Mook en Middellaar of Heumen.

Mede door het opheffen van de Stadsregio zijn belangrijke portefeuilles onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van Wijchen gekomen. Wijchen dreigt wel positie te verliezen in de regio ten opzicht van Berg en Dal. Daarnaast is de regio ook groter dan alleen het Rijk van Nijmegen. De provincie Gelderland telt meer regio’s die interessante partners voor Wijchen zijn; Achterhoek, Arnhem, Foodvalley, Rivierenland, Stedendriehoek en Noord Veluwe.

Ga terug naar Boven