Property:Introductory text
From Wijchen Samenwerkingswijzer
A
Het Dashboard Samenwerking geeft een compleet en actueel beeld van alle samenwerkingsverbanden: 24 uur per dag zicht op alle samenwerking! Voor ieder samenwerkingsverband is onder andere te vinden (1) wie werkt waarop wanneer en hoe samen, (2) wat waren de motieven en doelstellingen bij de start, (3) welke feitelijke resultaten zijn reeds behaald, (4) hoe is het governance regime geregeld en (5) wat is het financieel aandeel, belang of risico van Wijchen in de samenwerking.<br \>
<br>
START_WIDGET43b761970468acd6-4END_WIDGET
<br>
<br>
Van elk samenwerkingsverband tref je informatie aan om sturing en controle te vereenvoudigen. Als gebruiker kun je eenvoudig inzoomen op relevante selecties en dwarsverbanden. Bijvoorbeeld:
*Het selecteren van alle verbonden partijen of juist alle maatschappelijke partners.
*Selecties per onderwerp, bijvoorbeeld alle samenwerking op het gebied van zorg en welzijn, of economie.
*Een overzicht van alle samenwerking met gemeente Y, bedrijf X of bewonersgroep Z.<br \><br \>
Het dashboard omvat per samenwerkingsverband onder meer de volgende beschrijving:<br \>
START_WIDGET43b761970468acd6-5END_WIDGET<div class="d-none d-md-block">[[File:Dashboard samenwerking Kernbeschrijving per samenwerkingsverband.jpg |900px |class=img-responsive |link= |Dashboard Samenwerking | | ]]</div><div class="d-none d-sm-block d-md-none">[[File:Dashboard samenwerking Kernbeschrijving per samenwerkingsverband.jpg |600px |link= |Dashboard Samenwerking | | ]]</div><div class="d-block d-sm-none">[[File:Dashboard samenwerking Kernbeschrijving per samenwerkingsverband.jpg |300px |link= |Dashboard Samenwerking | | ]]</div> +
C
Gemeente Wijchen kent verschillende documenten die optekenen welke lokale ambities de gemeente nastreeft en hoe de gemeente dit bedrijfsmatig organiseert. +
D
Wijchen heeft een belangrijke positie in de regio, zoals vaker gezegd; Wijchen is de kleine van de grote en de grote van de kleine. We nemen graag vanuit deze rol de verantwoordelijkheid voor de belangenbehartiging van de kleinere deelnemers, terwijl we ook voor de gemeente Nijmegen en Arnhem belangrijke strategische partners zijn. Vandaar dat Wijchen bij uitstek een verbindende rol kan vervullen in de regio en ook een brugfunctie kan vervullen in het blok tussen Arnhem en Nijmegen. Het ontbreken van de chemie tussen Arnhem en Nijmegen vanuit de klassieke tegenstelling tussen bestuursstad en rood bolwerk blijft namelijk altijd op de achtergrond aanwezig. +
''Dromen en wensen zijn voorgevoelens van datgene wat je kunt realiseren'' (Johann Wolfgang von Goethe).
We maken te weinig verlanglijstjes (bron Nils Roemen). Een groot deel van ons werk is reageren op initiatieven van buitenaf of de koers bijstellen door verandering van wet- en regelgeving. Echter los van ons reguliere werk moeten we ons constant de vraag stellen; waar gaan we voor en wat willen we nog bereiken? +
<h2>Inhoud</h2>
Allerlei maatschappelijke en bestuurlijke ontwikkelingen stellen gemeenten voor grote uitdagingen. Naast nieuwe gemeentelijke taken in het sociaal domein spelen er op regionaal niveau verschillende maatschappelijke opgaven op het gebied van arbeidsmarkt, woningmarkt en infrastructuur. Als gevolg hiervan wordt er nu en in de toekomst een sterk beroep gedaan op de bestuurskracht én op de samenwerkingskracht van gemeenten. De Adviescommissie Sterk Bestuur in Gelderland heeft in
opdracht van de provincie Gelderland en de VNG afdeling Gelderland gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van de Gelderse gemeenten over de wijze waarop zij omgaan met nieuwe gemeentelijke taken en regionale ontwikkelingen. De adviescommissie werd daarbij ondersteund door BMC Advies. De adviescommissie heeft per gemeente een beknopte analyse van haar kansen en ontwikkelingen opgesteld. Deze geeft inzicht in de mogelijkheden, beperkingen en inspanningen van gemeenten om actief bij te dragen aan een sterke samenwerking en aan de ruimtelijk-economische ontwikkeling van de regio. Vanwege hun intensieve relaties met Gelderse gemeenten zijn daarbij ook de gemeenten Deventer, Mook, Veenendaal en Zeewolde bij de analyse betrokken en bezocht door de adviescommissie. +
G
Wat is governance en hoe organiseer je dat? +
H
Evaluatie van samenwerking kan aan de hand van de volgende invalshoeken en criteria. +
In de Strategische Visie Wijchen 2030 zijn op basis van een verkenning van trends en ontwikkelingen zes maatschappelijke thema’s en opgaven naar voren gekomen. +
I
De eerste reflex bij onduidelijkheid of gedoe bij een GR is heel veel informatie opvragen. Vraag is of al deze informatie ertoe bijdraagt dat de onrust wordt weggenomen. Welke informatie werkt doelmatig en doeltreffend voor de rol die de raad wil spelen en hoe zorg je ervoor dat er niet onevenredig veel geld naar monitoring, rapportages of detailinformatie gaat? +
Hier vind je handreikingen, leerzame voorbeelden en fact sheets. +
O
Hoe realiseren we goede samenwerking? +
R
<h2>Inhoud</h2>
De gemeenteraad van Wijchen heeft een Rekenkamercommissie. De Rekenkamercommissie doet onderzoek voor de raad naar de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het uitgevoerde beleid. In verband met een te nemen besluit door de raad over de constructie waarin de ambtelijke samenwerking met Druten wordt gegoten, heeft de Rekenkamercommissie besloten om de belastingsamenwerking Munitax te onderzoeken.
Voor het onderzoek is de volgende centrale vraag geformuleerd: Welke lessen kunnen worden geleerd uit de belastingsamenwerking Munitax voor de sturing (door organisatie, college en raad) op bestaande samenwerkingsverbanden en toekomstige samenwerkingsinitiatieven.
De Rekenkamercommissie heeft onderzoeksbureau Seinstra Van de Laar de opdracht gegeven om het onderzoek uit te voeren. Het onderzoek is gestart in juli 2016 en in oktober 2016 afgerond. De Rekenkamercommissie hecht eraan om te benadrukken dat het onderzoek een beoordeling betreft van de kaderstelling en controle op de belastingsamenwerking Munitax door de gemeente Wijchen en geen doorlichting van de bedrijfsvoering van de organisatie die Munitax is. +
S
<h2>Inhoud</h2>
De focusgroep ‘Samenwerken in de regio’ heeft de opdracht samenwerking met Druten, Beuningen en het Rijk van Nijmegen te verkennen en strategische voorstellen te doen voor integratsie. Deze doelstelling vormt een onderdeel van de integrale opdracht die past in de koers die in het raadsvoorstel Wijchen21 is verwoord. In dit startdocument worden vanuit de (wetenschappelijke) literatuur modellen en samenwerkingsvormen beschreven, teneinde aanknopingspunten te vinden voor stappen en afwegingen die genomen moeten worden. Dit startdocument kan worden beschouwd als een literatuur(quick)scan. Er worden dus (nog) geen concrete voorstellen gedaan voor specifieke vormen (en onderwerpen) van intergemeentelijke samenwerking. +
De raad is partner in de samenwerking en sluit de deal, echter het dagelijks bestuur wordt ingevuld door het college. De raad heeft daarin een keuze; een indirecte sturing door zich primair op het eigen college te richten of een directe sturing door in samenspraak met andere raden of raadsleden rechtstreeks invloed uit te oefenen. De raad kan bijvoorbeeld vragen om inzicht in zienswijzen van andere raden, in samenspraak met andere raden onderwerpen agenderen (lobby-en) of reflecteren op inzichten of meningen over het samenwerkingsverband via raadsfracties. +
V
Regionale samenwerking gaat verder dan alleen gemeenschappelijke regelingen (GR). Er zijn veel formele en informele vormen van samenwerking in de regio die niet de (juridische) zwaarte van een GR hebben en daarom niet aan de verplichtingen van de regionale afspraken behoeven te voldoen. Toch kunnen in deze samenwerkingsvormen afspraken worden gemaakt over taken of onderwerpen die belangrijk zijn voor de politieke agenda. Vandaar dat naast de GR-en ook een selectie is gemaakt van andere samenwerkingsverbanden, zoals met maatschappelijke partners. Daarbij gelden ook samenwerkingen met lokale partijen via subsidieregelingen. +
W
De mate van sturing kan verschillend zijn naar gelang het soort taak dat regionaal wordt
uitgevoerd. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden in;
*Strategische samenwerking; het versterken van de (internationale) concurrentiepositie van de regio (zoals de Stadsregiorail of de Euregionale samenwerking met Duitsland);
*Tactische samenwerking; het gezamenlijk moeten of willen uitvoeren van beleid (zoals de gedecentraliseerde taken jeugdwet, WMO en participatiewet);
*Operationele samenwerking; gezamenlijke bedrijfsvoering en beheer met als doel kwaliteits- en kostenvoordelen (zoals de milieuvergunningverlening via de Omgevingsdienst of de belastingsamenwerking middels Munitax). +
Op dit moment is er (nog) onvoldoende samenhang of strategisch beleid op regionale samenwerking en de positie van Wijchen in de regio. Het bestuur vraagt op dit vlak meer samenhang en ondersteuning bij regionale vraagstukken en in het maken van de stap van bestuurlijke ambitie en coalitieprogramma naar inhoudelijke strategieën voor de langere termijn. Het gaat vooral over de samenhang tussen lokale en regionale vraagstukken en ambities, waarbij de (afdelingsoverstijgende) verbinding tussen beleidszaken, politiek krachtenveld, regionale belangen en lange-termijn-doelen centraal staan. +
... more about "Introductory text"
Has type"Has type" is a predefined property that describes the datatype of a property and is provided by Semantic MediaWiki.